Reparasjon

Reparasjon av kropp

Tips for å fikse skadet kropp

Tips for å fikse skadet vinge og hale

Hva kan repareres?

En rask oversikt på hva som kan repareres, og hvor enkel prosessen er:

Komposittmaterialer

Komposittmodeller består av karbon-, glass eller aramidfibre som er støpt inn i en matrise av epoxy. I vinger og hale benyttes ofte kjernemateriale i form av balsa, herex eller andre skummaterialer for å gi strukturell støtte. Fibermaterialene har to viktige egenskaper, nemlig stivhet (hvor mye de tøyer seg under strekk, og bruddstyrke.

Det er viktig å gjennomføre reparasjonen med materialer som har lignende egenskaper som det skadde materialet. F.eks vil glassfiber være seigere, men ha lavere bruddstyrke enn karbonfiber.

Fibermaterialer leveres som vev (duk), som samling av enkeltfibre i en tråd (roving), samt ulike kombinasjoner av unidirectional materialer. Det beste er å velge samme type materiale og variant som modellen er konstruert av, men gode reparasjoner kan også gjøres med et lite utvalg av materialer. Innen F3F er ikke vekt fullt så kritisk som i andre seilflyklasser, men absolutt en faktor å tenke på.

To feilmoduser kan gjerne oppstå ved en skade, enten at fibrene ryker, eller at lag av fibre delaminerer (sprekker fra hverandre). I et krasj ser vi som oftest at begge deler har skjedd! Hvis kjernematerialer er i bruk, som f.eks i en ving eller hale kan vi også oppleve inntrykninger, som hverken er brudd eller delaminering, men at kjernematerialet har kollapset slik at overflatelaminatet har en bulk.

Epoxymatrisene kan også ha ulike egenskaper, det finnes alt fra tyntflytende epoxy for infusjon, til epoxy for laminering med pensel og børste. Man kan også kjøpe epoxy/herder-kombinasjoner med ulik herdetid.

Verktøy

Vanlige vertøy omfatter


beskyttelse


God heft

Siden vi skal lime med epoxy, er det viktig med god heft mot underlaget.

Noen tips: