Analyse NM 2023

Vinden

Hvordan var vinden i omgangene?

Simon Watts konkurranseanlegg logger vindretning og styrke. Vinden logges om glidende gjennomsnitt de siste 20 sekunder av omgangen. 

Vindstyrke

Oversikten viser vinden pr pilot pr runde. Maks vindstyrke under tabellen.

Hvis vi viser vinden som i prosent av maks vind pr runde får vi et spennende bilde:

Hvor mange ganger har piloten flaks og uflaks i konkurransen? Hvis vi sier at du har FLAKS hvis du har minst 95% av maks vind i runden, og UFLAKS hvis du har mindre enn 80%, kommer dette bildet frem. Flaks / uflaks-poeng beregnes som differansen. Husk at vinden er målt siste 20 sekunder av omgangen!

Crosswind

Hvem fikk crosswind? Verdiene er antall grader, så f.eks Hugh hadde 38 grader crossvind siste 20 sekunder av sin flight i omgang 2.

Vindstyrke og crosswind

Hvordan henger vindstyrken sammen med crosswinden?

Mye vind og lite crossvind er fordelaktig, lite vind og mye crossvind er lite fordelaktig...

Rundetider vs vind

Hvordan henger rundetidene sammen med vinden?

Bomsving

Siden vi har legg-tider på hver pilot er det interessant å se på bl.a. bomsvinger. En bomsving kan både være en totalbom der man må snu og fly tilbake, men også en situasjon der man må "henge" i svingen og vente på signalet. Det virket som pilotene slet mer på høyre base (A-base) enn på venstre base.

Metode: Ser på %-vis legg-tider på topp 10% pilotene i hver runde. Dette er referansen, og antagelig så flyr disse uten bomsving. Beregner også variasjonen i disse leggtidene i % vha standard-avvik. Dermed tar vi hensyn til variasjon i leggtider pga vinden som gjerne kommer fra skrå.

Hvis en pilot - basert på sin sluttid - har brukt mer enn normert leggtid + 3 standardavvik på en legg kan vi si at det har vært en bomsving (eller noen annen feil som har medført mye ekstra tid). Ikke eksakt vitenskap, men allikevel. Grafen viser at legg 2, 4, 6 og 8 virkelig var de vanskeligste!

81 bomsvinger på høyre side, kun 30 på venstre! Neste spørsmål er HVORFOR... Det får bli en senere diskusjon!